28. heinäkuuta 2009

Matti on tehtävä

Shakinpeluun lisäksi olen joskus yrittänyt laatia shakkitehtäviäkin huvin vuoksi, tosin laihoin tuloksin. Yhden 7-siirtoisen mattitehtäväni julkaisin englanninkielisessä gambiittiblogissani.

Alla oleva 2-siirtoinen lienee onnistunein mattitehtäväni. Se on sopivan yksinkertainen, mutta ei aivan ilmeinen. Olen esitellyt tehtävää eri yhteyksissä, eikä kukaan ole keksinyt ratkaisua silmänräpäyksessä, jotkut eivät edes muutamassa minuutissa. Houkutukset johtavat helposti harhateille.

2 siirron matti (valkea alkaa)

22. heinäkuuta 2009

Shakkieettisiä valintoja

Suomen Keskusshakkiliitto ilmoittaa noudattavansa reilun pelin periaatteita ja kattojärjestönsä SLU:n (Suomen Liikunta ja Urheilu ry) tavoin eettisiä periaatteita. Shakinpelaajana joutuu tämän tästä soveltamaan noita kirjoittamattomia herrasmiessääntöjä: pitää yrittää voittaa rehellisellä pelillä annetussa ajassa.

Shakkisäännöt kieltävät selvästi tietokoneiden ja muiden avustajien käytön. Analogisten kellojen aikaan jotkut yrittivät asettaa pikapelissä itselleen peliaikaa esimerkiksi 6 minuuttia ja vastustajalleen vain 4 minuuttia "vahingossa", mutta jäätyään kiinni huijausyrityksestä harva kehtasi enää yrittää uudestaan. Säännöt kieltävät myös vastustajan häiritsemisen — esimerkiksi kännykkä ei saa soida — mutta psykologisessa sodankäynnissä häirinnän raja on joskus epäselvä.

Itse olen silloin tällöin yrittänyt horjuttaa vastustajan keskittymistä pitkissä peleissä: Olen tehnyt siirtoni sillä hetkellä, kun vastustaja on nousemaisillaan pöydästä lähteäkseen kävelemään tai käymään vessassa. Jos hän palaa pöytään heti, hän hukkaa tilaisuuden rentoutua; jos hän ei palaa heti, häntä harmittaa, kun oma aika käy. Kieltämättä tuo ei ole kovin herrasmiesmäistä.

Shakkiurani ehkä epäreiluimman tempun tein firmaliigassa vuonna 2008. Joukkueemme taisteli turnausvoitosta viimeisellä kierroksella, joten yritin väkisin voittaa pelini. Vastustajani aika loppui hänen miettiessään 40. siirtoa, koska hän oli merkinnyt yhden siirron vahingossa kahdesti pöytäkirjaan ja luuli jo siirtäneensä 40 siirtoa. Otin armotta aikavoiton hyödyntämällä vastustajan pientä huolimattomuutta. Lopulta oikeus voitti: voittoni ei riittänyt nostamaan joukkuettamme turnausvoittoon.

Alla on muutamia shakkieettisiä kysymyksiä, joita olen joutunut pohtimaan pelin aikana. Monilta ongelmilta välttyy, kun ennen peliä varmistaa, että alkuasema ja kello on asetettu oikein. Ensimmäisen siirron jälkeen on myös hyvä tarkistaa, että vastustajan kello toimii. Kun ongelma tulee, pitäisi aina pohtia, mikä on pelitapahtumiin nähden oikeudenmukainen ratkaisu.

Mitä teet, kun vastustaja ei huomaa, että alkuasema oli väärä?

Onko oikein vaatia voittoa pikapelissä väärällä siirrolla, kun kuningas ja daami ovat toistensa alkuruuduilla ja vastustaja "linnoittaa" daamilla tai siirtää kuningasta kuten daamia?

Useimmiten nappulat on asettanut väärin edellinen pelaaja, joten on aika epäoikeudenmukaista, että seuraava pelaaja joutuu kärsimään toisen huolimattomuudesta. Toisaalta pelaajan pitäisi itse varmistaa, että alkuasema on oikea.

Oma käyttäytymiseni riippuu tilanteesta. Jos kyse on joukkueturnauksesta tai peli on muuten tärkeä, saatan vaatia voittoa.

Väärästä alkuasemasta tuli mieleen vanha kompakysymys: Jos musta tekisi ensimmäisen siirron, olisiko shakin nykyisestä avausteoriasta mitään hyötyä?

Mitä teet, kun vastustaja unohtaa painaa kelloaan?

Kohteliaimmat pelaajat mainitsevat asiasta heti. Jos vastustaja ei ole aloittelija, saatan antaa pienen opetuksen: annan vastustajan ajan käydä vähän aikaa, sen verran, että se ei vaikuta peliin, mutta kuitenkin harmittaa vastustajaa.

Jotkut käyttävät säälimättömästi hyväkseen vastustajan virhettä ja ovat miettivinään omaa siirtoaan siihen asti, kunnes vastustajan aika loppuu. Tuntuu erittäin epäreilulta, vaikka firmaliigassa tekemäni temppu oli ihan vastaavanlainen.

Mitä teet, kun vastustaja painaa kelloa, mutta hänen aikansa silti käy?

Viallinen kello on yleensä järjestäjän syytä, joten siitä ei pidä rangaista vastustajaa. Jos huomaan ongelman, mainitsen siitä vastustajalle. Hankalia tapauksia ovat huonosti toimivat kellot, joita pitää painaa "oikein", jotta vastustajan aika alkaa käydä. Huomautan yleensä muutaman kerran vastustajalle, jos hänen aikansa käy.

Jos kelloa hakkaava ei onnistu pysäyttämään omaa aikaansa, se on minusta sopiva rangaistus kellon kovakouraisesta käsittelystä. Ja viime kädessä taas jokaisen pitäisi itse varmistaa, että vastustajan aika käy eikä oma aika käy.

Yritätkö siirtää eri nappulaa, jos huomaat, että koskettamaasi nappulaa ei kannata siirtää?

Kosketettua nappulaa on siirrettävä; lähes kaikki shakinpelaajat noudattavat tätä sääntöä kiitettävästi. Tilanne on hankalampi, kun käsi vain hipaisee nappulaa. Saatan kysyä vastustajalta, kuten moni muukin pelaaja näyttää tekevän: "Enhän vielä koskenut tuota nappulaa?"

Noudatan sääntöjä tiukasti toisinkin päin: jos vastustaja selvästi koskee nappulaa, vaadin häntä siirtämään sitä; tai jos hän on selvästi laskenut nappulan ruutuun ja päästänyt irti, vaadin häntä jättämään nappulan siihen. Säännöthän oppii vain kantapään kautta.

Yritätkö voittaa hävityssä asemassa vaikka väärällä siirrolla?

1980-luvulla hävisin pikapelin, kun aikapulassa vastustaja siirsi kuninkaansa oman kuninkaani viereen ja seuraavalla siirrolla löi kuninkaani kuninkaallaan. Nykysääntöjen mukaan kuninkaan lyöminen on väärä siirto.

Shakkiblogissa keskusteltiin toukokuussa kuninkaan siirtämisestä vastustajan kuninkaan viereen. Tuomarina toimineen Timo Munukan ratkaisu oli kiitettävän selvä: epärehellisin keinoin voittoa yrittävä tuomitaan hävinneeksi.

21. heinäkuuta 2009

Tietoisku: Kuninkaan ja daamin paikanvaihto

Pikashakkisäännöissä lukee: "Huomautuksia nappuloiden virheellisestä alkuasemasta, laudan asennosta tai kellojen asetuksista ei voi tehdä enää, kun kumpikin pelaaja on tehnyt vähintään kolme siirtoa." Sana "huomautuksia" pitänee lukea "vaatimuksia".

Nopean shakin säännöissä lukee yksikäsitteisemmin: "Kun kumpikin pelaaja on tehnyt kolme siirtoa, ei vaatimusta nappuloiden virheellisen alkuaseman, laudan virheellisen alkuasennon tai virheellisten kellonasetusten korjaamiseksi voi tehdä."

Otetaan esimerkiksi pikapeli, jossa valkean kuningas ja daami ovat toistensa alkuruuduilla ja joka alkaa 1.g4 e6 2.f4

Musta vetoaa pikashakkisääntöihin ja vaatii nappuloiden virheellisen alkuaseman korjaamista, siis valkean kuningasta ja daamia oikeille ruuduille, jotta hän voisi tehdä narrinmatin siirrolla 2...Dh4.

Valkea tuntee säännöt paremmin ja viittaa FIDEn shakkisääntöjen kohtaan 7.1: "Jos pelin kestäessä huomataan, että nappuloiden alkuasema oli virheellinen, peli on mitätöitävä ja uusi peli on pelattava." Nopean ja pikashakin säännöt siis vain rajoittavat tuon "pelin kestäessä" kolmeen ensimmäiseen siirtoon.

Pikapeleissä yleensä kuninkaan ja daamin paikka vain vaihdetaan ja peliä jatketaan kyseisestä asemasta, mutta on hyvä muistaa, että halutessaan voi myös aloittaa uuden pelin — jos vielä ei ole pelattu kolmea siirtoa.

19. heinäkuuta 2009

Kesäcup 2009

Lauttasaaren Shakkikerho on järjestänyt jo usean vuoden aikana kolme cup-turnausta vuodessa: kevät-, kesä- ja syyscupin. Turnaus etenee ns. tenniskaavion mukaan, eli ensimmäisestä otteluhäviöstä pelit päättyvät. Turnauksen säännöt on julkaistu toisaalla kerhon kotisivuilla.

Kesäcup 2009 pelataan aikavälillä 1.5. - 31.8.2009, ja siihen lähti mukaan yhteensä 13 pelaajaa, jotka on alla sijoitettu turnauskaavioon seloluvun mukaisesti seuraavasti:

Osallistujat (SELO 8.5.2009):

1. Jyrki Heikkinen 2084
2. Antti Suominen 1976
3. Timo Joutsivuo 1942
4. Tuomas Pitkänen 1925
5. Praseet Poduval 1909
6. Timo Siikonen 1736
7. Tommi Laaksovuori 1635
8. Kim Paasonen 1620
9. Jyri Havia 1575
10. Kimmo Dahl 1568
11. Jonne Koski 1502
12. Janne Kauppinen 1429
13. Aaro Jalas 1361

1. kierros (neljännesvälierät):

Jyrki Heikkinen vapaana
Antti Suominen vapaana
Timo Joutsivuo vapaana
Tuomas Pitkänen - Aaro Jalas 2-0 (20.5.)
Praseet Poduval - Janne Kauppinen 2-0 (6.6.)
Timo Siikonen - Jonne Koski 2-0 (17.6.)
Tommi Laaksovuori - Kimmo Dahl 1-1, 1-1, 1-0 = 3-2 (9.6.)
Jyri Havia - Kim Paasonen 2-0 (20.5.)

2. kieros (puolivälierät):

Jyrki Heikkinen - Jyri Havia 2-0 (10.6.)
Tuomas Pitkänen - Praseet Poduval 1-1, 1.5-0.5 = 2.5-1.5 (2.8.)
Antti Suominen - Tommi Laaksovuori 2-0 (1.7.)
Timo Joutsivuo - Timo Siikonen 1-1, 0.5-1.5 = 1.5-2.5 (29.7.)

3. kierros (välierät):

Jyrki Heikkinen - Tuomas Pitkänen 2-0 (26.8.)
Antti Suominen - Timo Siikonen 1-1, 2-0 = 3-1 (19.8.)

4. kierros (finaali):

Antti Suominen - Jyrki Heikkinen 1.5-0.5 (9.9.)

18. heinäkuuta 2009

12. LauttSK Open - Avoin turnaus (19.3.-22.10.2009)

Lauttasaaren Shakkikerhon 12. Avoin -turnaus pelataan tänä vuonna samalla periaatteella kuin aikaisempinakin vuosina, eli pelataan 7 kierrosta vajaakierroskilpailuna. Tänä vuonna mukaan lähti yhteensä 20 pelaajaa, mikä on sama määrä kuin viime vuonna, jolloin saavutimme tähänastisen ennätyksemme pelaajien lukumäärässä.

Ohessa ovat turnauksen kierrosten varsinaiset pelipäivät, ja pelipaikkana on totutusti Ravintola Piratin kabinetti torstaisin klo 18.00.

To 19.3., to 16.4., to 14.5., to 4.6., to 20.8., to 24.9. ja to 22.10.

Osallistujat (SELO 2.3.2009):

1. Jyrki Heikkinen 2084
2. Kauko Kaiju 1979
3. Pentti Wigelius 1959
4. Timo Joutsivuo 1942
5. Evgeny Sobenin 1933
6. Praseet Poduval 1909
7. Petri Mäki-Fränti 1827
8. Kimmo Turtiainen 1797
9. Reijo Rautio 1738
10. Timo Siikonen 1736
11. Kim Paasonen 1620
12. Simo Valkeajärvi 1616
13. Matti Varjokallio 1607
14. Tommi Laaksovuori 1580
15. Kari Valli 1562
16. Dennis Pasterstein 1530
17. Jonne Koski 1502
18. Janne Kauppinen 1418
19. Aaro Jalas 1353
20. Sami Tamminen


1. kierros Piratin kabinetissa to 19.3. klo 18:

Timo Siikonen - Jyrki Heikkinen 0-1
Kauko Kaiju - Kim Paasonen 1-0
Simo Valkeajärvi - Pentti Wigelius 0-1
Timo Joutsivuo - Matti Varjokallio 1-0
Tommi Laaksovuori - Evgeny Sobenin 1-0
Praseet Poduval - Kari Valli 1-0
Dennis Pasterstein - Petri Mäki-Fränti ½-½
Kimmo Turtiainen - Jonne Koski 0-1
Janne Kauppinen - Reijo Rautio 0-1
Sami Tamminen - Aaro Jalas 0-1

2. kierros Piratin kabinetissa to 16.4. klo 18:

Jyrki Heikkinen - Timo Joutsivuo 1-0
Reijo Rautio -Kauko Kaiju 1-0
Pentti Wigelius - Tommi Laaksovuori 0-1
Jonne Koski - Dennis Pasterstein 0-1
Petri Mäki-Fränti - Praseet Poduval 0-1
Kari Valli - Sami Tamminen 1-0
Aaro Jalas - Kimmo Turtiainen 0-1
Evgeny Sobenin - Timo Siikonen 1-0
Kim Paasonen - Janne Kauppinen 1-0
Matti Varjokallio - Simo Valkeajärvi 1-0

3. kierros Piratin kabinetissa to 14.5. klo 18:

Praseet Poduval - Reijo Rautio 0-1
Tommi Laaksovuori - Jyrki Heikkinen 0-1
Timo Joutsivuo - Dennis Pasterstein 1-0
Kim Paasonen- Evgeny Sobenin 0-1
Kauko Kaiju - Pentti Wigelius 1-0
Kimmo Turtainen - Matti Varjokallio 0-1
Aaro Jalas - Jonne Koski 1-0
Sami Tamminen - Petri Mäki-Fränti 0-1
Janne Kauppinen - Kari Valli 0-1
Timo Siikonen - Simo Valkeajärvi 1-0

4. kierros Piratin kabinetissa to 4.6. klo 18:

Jyrki Heikkinen - Reijo Rautio 1-0
Evgeny Sobenin - Timo Joutsivuo 1-0
Kari Valli - Tommi Laaksovuori 0-1
Matti Varjokallio - Kauko Kaiju 0-1
Dennis Pasterstein - Praseet Poduval 0-1
Petri Mäki-Fränti - Aaro Jalas ½-½
Jonne Koski - Kim Paasonen 0-1
Pentti Wigelius - Timo Siikonen 1-0
Simo Valkeajärvi - Kimmo Turtiainen 0-1
Sami Tamminen - Janne Kauppinen 0-1

5. kierros Piratin kabinetissa to 20.8. klo 18:

Kauko Kaiju - Jyrki Heikkinen 1-0
Reijo Rautio - Evgeny Sobenin ½-½
Tommi Laaksovuori - Aaro Jalas 1-0
Kim Paasonen - Petri Mäki-Fränti 0-1
Kimmo Turtiainen - Pentti Wigelius 1-0
Timo Joutsivuo - Kari Valli 1-0
Praseet Poduval - Matti Varjokallio 1-0
Timo Siikonen - Dennis Pasterstein ½-½
Jonne Koski - Sami Tamminen 1-0
Janne Kauppinen - Simo Valkeajärvi 0-1

6. kierros Piratin kabinetissa to 24.9. klo 18:

Tommi Laaksovuori-Kauko Kaiju 0-1
Jyrki Heikkinen-Evgeny Sobenin 1-0
Reijo Rautio-Timo Joutsivuo 1-0
Kimmo Turtiainen-Praseet Poduval 0-1
Dennis Pasterstein-Aaro Jalas 1-0
Matti Varjokallio-Kari Valli ½-½
Pentti Wigelius-Petri Mäki-Fränti 0-1
Kim Paasonen-Timo Siikonen 0-1
Jonne Koski-Janne Kauppinen ½-½
Simo Valkeajärvi-Sami Tamminen 1-0

7. kierros Piratin kabinetissa to 22.10. klo 18:

Praseet Poduval-Jyrki Heikkinen 0-1
Evgeny Sobenin-Kauko Kaiju 0-1
Petri Mäki-Fränti-Reijo Rautio 0-1
Timo Joutsivuo-Tommi Laaksovuori 1-0
Dennis Pasterstein-Kimmo Turtiainen 0-1
Kari Valli-Simo Valkeajärvi 0-1
Pentti Wigelius-Aaro Jalas 1-0
Timo Siikonen-Jonne Koski 1-0
Janne Kauppinen-Matti Varjokallio 0-1
Sami Tamminen-Kim Paasonen 0-1

Pistetilanne:

Jyrki Heikkinen 6.0/7
Kauko Kaiju 6.0/7
Reijo Rautio 5.5/7
Praseet Poduval 5.0/7
Timo Joutsivuo 4.0/7
Tommi Laaksovuori 4.0/7
Kimmo Turtiainen 4.0/7
Petri Mäki-Fränti 4.0/7
Evgeny Sobenin 3.5/7
Matti Varjokallio 3.5/7
Timo Siikonen 3.5/7
Pnetti Wigelius 3.0/7
Dennis Pasterstein 3.0/7
Kim Paasonen 3.0/7
Simo Valkeajärvi 3.0/7
Kari Valli 2.5/7
Aaro Jalas 2.5/7
Jonne Koski 2.5/7
Janne Kauppinen 1.5/7
Sami Tamminen 0.0/7

Lopputulokset 16.11.2009:

1. Jyrki Heikkinen 6.0/7 (3.5+4+4+5.5+6+3.5+5), 31.5 vertailupistettä
2. Kauko Kaiju 6.0/7 (3+5.5+3+3.5+6+4+3.5), 28.5 vertailupistettä
3. Reijo Rautio 5.5/7 (1.5+6+5+6+3.5+4+4), 30 vertailupistettä
4. Praseet Poduval 5.0/7 (2.5+4+5.5+3+3.5+4+6), 28.5 vertailupistettä
5. Timo Joutsivuo 4.0/7 (3.5+6+3+3.5+2.5+5.5+4), 28 vertailupistettä
6. Tommi Laaksovuori 4.0/7 (3.5+3+6+2.5+2.5+6+4), 27.5 vertailupistettä
7. Kimmo Turtiainen 4.0/7 (2.5+2.5+3.5+3+3+5+3), 22.5 vertailupistettä
8. Petri Mäki-Fränti 4.0/7 (3+5+0+2.5+3+3+5.5), 22 vertailupistettä
9. Evgeny Sobenin 3.5/7 (4+3.5+3+4+5.5+6+6), 32 vertailupistettä
10. Matti Varjokallio 3.5/7 (4+3+4+6+5+2.5+1.5), 26 vertailupistettä
11. Timo Siikonen 3.5/7 (6+3.5+3+3+3+3+2.5), 24 vertailupistettä
12. Pentti Wigelius 3.0/7 (3+4+6+3.5+4+4+2.5), 27 vertailupistettä
13. Dennis Pasterstein 3.0/7 (4+2.5+4+5+3.5+2.5+4), 25.5 vertailupistettä
14. Kim Paasonen 3.0/7 (6+1.5+3.5+2.5+4+3.5+0), 21 vertailupistettä
15. Simo Valkeajärvi 3.0/7 (3+3.5+3.5+4+1.5+0+2.5), 18 vertailupistettä
16. Kari Valli 2.5/7 (5+0+1.5+4+4+3.5+3), 21 vertailupistettä
17. Aaro Jalas 2.5/7 (0+4+2.5+4+4+3+3), 20.5 vertailupistettä
18. Jonne Koski 2.5/7 (4+3+2.5+3+0+1.5+3.5), 17.5 vertailupistettä
19. Janne Kauppinen 1.5/7 (5.5+3+2.5+0+3+2.5+3.5), 20 vertailupistettä
20. Sami Tamminen 0.0/7 (2.5+2.5+4+1.5+2.5+3+3), 19 vertailupistettä

13. heinäkuuta 2009

Kasparov - Karpov -ottelu syksyllä!

Maailmalta kuuluu kummia: shakinpeluun lopettanut Garri Kasparov pelaa 21.-24. syyskuuta 2009 nopean shakin ottelun 1980-luvun kilpakumppaniaan Anatoli Karpovia vastaan. Nämä kaksihan pelasivat keskenään kolme maailmanmestaruusottelua, joiden peleistä Kasparov voitti 21 ja Karpov 19. Lisäksi peräti 104 maailmanmestaruusotteluiden peliä päättyi tasapeliin.

Syksyn ottelussa K&K pelaavat neljä nopeaa peliä ja kahdeksan peliä pikashakkiajoilla.

Uutisen julkaisi ensiksi espanjalainen Marca.com-sivusto. Englanniksi uutisesta raportoivat TWIC ja Mig Greengard.

5. heinäkuuta 2009

JSM 2009—2010 -kokoonpanot

19.9. alkavaan JSM 2009—2010 -turnaukseen on ilmoitettu seuraavat vakiokokoonpanot.

LauttSK 1 (selokeskiarvo 2002), 2. divisioona

  1. Pekka Kauppala (2119)
  2. Jyrki Heikkinen (2077), kapteeni
  3. Timo Joutsivuo (1942)
  4. Pentti Wigelius (1938)
  5. Evgeny Sobenin (1933)

LauttSK 2 (selokeskiarvo 1780), 3. divisioona

  1. Seppo Järvinen (1819)
  2. Leo Hämäläinen (1807)
  3. Kimmo Turtiainen (1797)
  4. Mikko Piippo (1740), kapteeni
  5. Reijo Rautio (1738)

Varapelaajana voi pelata kuka tahansa kerhon jäsen, joka ei ole vahvempi kuin kyseisen joukkueen vakiokokoonpanoon nimetyt. Pelaajien pöytäjärjestys määräytyy selolistan 5.7. mukaisesti (vahvuusluvut suluissa).

Ykkösjoukkueen varapelaajat, jotka eivät voi pelata kakkosjoukkueessa:

  1. Tuomas Pitkänen (1925)
  2. Seppo Riihimäki (1861)

Kakkosjoukkueen varapelaajat:

  1. Timo Siikonen (1736)
  2. Matti Varjokallio (1663)
  3. Tommi Laaksovuori (1646)
  4. Kim Paasonen (1622)
  5. Simo Valkeajärvi (1616)
  6. Kari Valli (1562)
  7. Jonne Koski (1502)
  8. Aaro Jalas (1465)
  9. Mikko Laakso (1440)
  10. Janne Kauppinen (1429)

Joukkueiden kokoamisperiaatteet lyhyesti: Otteluihin voi ilmoittautua Nimenhuudossa heti kun JSM-kauden ohjelma on julkaistu elokuussa. Joukkueiden kokoonpanot nimetään kaksi viikkoa ennen ottelua. Varapelaajat nimetään ilmoittautumis-, ei vahvuusjärjestyksessä.

4. heinäkuuta 2009

Ansoitusta

Pelissä Jyrki Heikkinen — Antti Tuokko (KarjUra), JSM, 2. divisioona, marraskuu 2008, tultiin siirron 27...Dxe5 jälkeen seuraavaan asemaan:

Musta on puolustautunut hyvin Blackmar—Diemer-gambiittia vastaan. Rybka ehdottaa 28.bxc6 Dc5+ 29.Kh1 Dxc6 30.Rd5 Kb8 mustan eduin. Yrittäessäni löytää voittoideoita keksin yhden ovelimmista ansoistani.

28.Tbd1!? Dc5+ 29.Kh1

Parempi on 29.Tf2, mutta en halunnut sallia yksinkertaistavaa jatkoa 29...Te1+?! (Rybkan mukaan 29...g5!) 30.Txe1 Txe1+, vaan jättää mustalle mahdollisuuden — —

29...Te3?

— — langeta ansaan! Pelisiirto näyttää voittavan upseerin. 29...Dxc4! olisi mustan selvin eduin.

30.Dxc6+ Dxc6+ 31.bxc6 Txc3?

Ratsuahan musta lähti hakemaan. 31...Kb8 32.Rb5 on myös valkean selvin eduin.

32.c7

Tämän voittoaseman näin mielessäni pelatessani 28.Tbd1. Peli on ohi.

32...Tb8 33.Td8 Rd7 34.Txb8+ Rxb8 35.c8D 1-0

2. heinäkuuta 2009

Reunassa teho hiekassa?

"Ratsu reunassa, teho hiekassa" on yksi shakin muistisääntöjä. Kyse on liikkuvuudesta: nappula on yleensä sitä tehokkaampi, mitä useampaan ruutuun se voi siirtyä. Avauksenkin päätarkoituksia on kehittää upseerit ruutuihin, joista ne pääsevät nopeasti mukaan peliin, hyökkäämään, uhkaamaan vastustajan nappuloita. Jos jompikumpi saa ratkaisevan kehitysedun jo avauksessa, peli voi päättyä ennen keskipeliä.

Ratsu on tehottomin nurkkaruuduissa, joista se pääsee vain 2 ruutuun. Muista reunaruuduista ratsu pääsee 3—4 ruutuun. Siirto Rb1-c3 lisää ratsun liikkuvuuden 3:sta 8:aan. Ratsu on tehokkain laudan 16 keskustaruudussa. Ratsun liikkumavara on 2—8 ruutua.

Muistisääntö on näköjään hieman puutteellinen. Esimerkiksi siirrolla Ra4-b2 pääsee reunasta, mutta teho ei lisäänny: myös ruuduista b2, b7, g7 ja g2 ratsu pääsee vain 4 ruutuun!

Eivätkö muut upseerit ole yhtä tehottomia reunassa, koska muistisääntö mainitsee vain ratsun? Asia piti selvittää ottamalla lauta esille ja laskemalla muidenkin upseerien liikkumavarat.

Lähetti on myös tehottomin reunaruuduissa, joista se pääsee vain 7 ruutuun. Sivustoidun b2-lähetin liikkuvuus on 9, ja ruudussa c3 liikkuvuus on 11. Lähetti on tehokkain laudan 4 keskustaruudussa. Lähetin liikkumavara on 7—13.

Torni on kiinnostava poikkeus: se pääsee aina rivillään 7 ruutuun ja linjallaan 7 ruutuun, kunhan edessä ei ole muita nappuloita. Tornin liikkumavara on aina 14.

Daamin liikkumavara on 21—27, siis tornin ja lähetin liikkumavarojen summa, liikkuuhan daami niiden tavoin. Daami on reunassakin tehokkaampi kuin muut nappulat keskustassa.

Kuningas ei yleensä hyökkää ennen loppupeliä, joten sen halutaankin pysyvän reunassa omien sotilaiden takana avauksen ja keskipelin aikana. Koska kuningas voi siirtyä vain viereiseen ruutuun, se on heti tehokkaimmillaan päästyään reunasta! Kuninkaan liikkumavara on 3—8.

Muistisäännössä on siis perää. Ratsun liikkuvuus lisääntyy suhteellisesti enemmän kuin muiden upseerien, kun se pääsee pois reunasta. Myös kuninkaan liikkuvuus lisääntyy huomattavasti, mutta sillä on vähemmän merkitystä pelissä. Ja on hyvä muistaa säännön täsmällisempi versio: "Ratsu reunassa, b2-, b7-, g7- tai g2-ruudussa, teho hiekassa."