6. kesäkuuta 2010

Tietokoneshakkia "inhimillisin" piirtein?

Hollanissa järjestettiin tämän vuoden toukokuussa shakkia pelaavien tietokoneohjelmien turnaus (http://www.csvn.nl/), jonka voitti odotetusti tämän hetken kaupallisista ohjelmista parhaana pidetty Rybka (vielä vahvempana pidetty Firebird ei ollut vielä mukana kisassa). Turnauksessa toiseksi sijoittui belgialaisen Gian Carlo Pascutton luoma Deep Sjieng, joka onnistui voittamaan myös itsensä Rybkan (ja voittaisi ehkä Firebirdinkin?). Tietokoneohjelmien parantuessa niiden pelitavat, ratkaisut ja virhearviotkin alkavat ehkä muistuttaa entistä enemmän ihmispelaamista. Vai mitä mieltä olette seuraavasta pelistä, jossa Deep Sjieng näyttäisi pelaavan ihmismäisen "kauniisti" ja sen vastustaja tekee "inhimillisiä" virheitä:

Deep Sjieng - Almond, ICT 10-turnaus 30.5.2010
kommentit Leontxo Garcia (El País)

1.e4 e6 2.d4 d5 3.exd5 exd5 4.Rf3 Rf6 5.Re5 Ld6 6.Rc3 0-0 7.Le2 c5 8.Rb5 Le7 9.0-0 Rc6 10.Le3 Rxe5?!



(tietokoneohjelmien inhimilliset virheet johtunevat siitä, että ohjelmoijat ovat ihmisiä! - musta joutuu nyt ongelmiin, koska e5-sotilas antaa valkealle tilaetua, joka mahdollistaa hyökkäyksen kuningassivustalla)

11.dxe5 Re8 12.Lf4
(myös 12.f4 on hyvä, mutta Deep Sjieng haluaa hyökätä mielummin upseereilla)
12. -a6
(12. -f6 13.Lf3 Le6 14.Te1 antaa valkealle selvää etua)
13.Rc3 Rc7 14.Te1 Le6 15.Lf3 Dd7 16.Dd2 Tad8 17.Tad1 h6
(17. -f6 18.exf6 Txf6 19.Lxc7 ja musta häviää)

18.Lg3 b6 19.a3 d4?!

jälleen virhe Almondin ohjelmoinnissa: se erehtyy arvioidessaan daamisivustalla etenemisen samanarvoiseksi kuin valkean aloitteen kuningassivustalla, parempi olisi ollut pelata tässä 19. -Tfe8

20.Re4 Db5?

tässä oli pakko pelata 20. -Ld5, koska...

21.Rf6!

jos nyt 21. -gxf6 22.exf6 Lxf6, niin 23.Lxc7 johtaa valkean suureen etuun.

21. -Kh8 22.Te4! Re8 23.Th4! Rxf6 24.exf6 Lxf6 25.Txh6+! Kg8

jos musta olisi ottanut uhrauksen vastaan 25.-gxh6, niin 26.Dxh6+ Kg8 27.Dxf6 jatkaen Le5:llä olisi johtanut valkean nopeaan voittoon, mutta mustan asema romahtaa nopeasti myös pelijatkossa:

26.Txf6!! gxf6 27.Lh4 Lf5 28.Df4 Td6 29.Dxd6 Dxb2 30.Lxf6 Dxc2 31.h4 Te8 32.Dg3+ Lg6 33.h5 Df5 34.hxg6 Dxf6 35.Ld5 ja Almond totesi jatkon niin toivottomaksi, että luovutti.

Ihmisten luomat tietokoneohjelmat: ehkä ne ovat sittenkin "inhimillisiä"?

1 kommentti:

Mikko Piippo kirjoitti...

Ainakin huonot ohjelmat ovat :-)

Lähetä kommentti