21. huhtikuuta 2011

Shatranj - klassista arabialaista shakkia (Classical Arabic Chess)

T R L V K L R T

Nappuloiden selitykset (explanations of pieces in Finnish, English and Arabic) K = Kuningas (engl. King, arabic Shah) V = Visiiri (Vasir or Firzan) T = Torni (engl. Rook, arabic Rukh) L = Lähetti eli Norsu (engl. Bishop, arabic Fiil) ---- Spanish and Portuguese "Alfil" R = Ratsu (engl. Knight, arabic Asb) sotilas = engl. pawn, arabic baidaq

Ruutumerkinnät (notes of squares) - ks. yllä.

Siirtomerkinnät (annotations of moves):

Upseerien siirrot
(moves of pieces)
Esim. Vd8 - Vc7 tark. "Visiiri siirtyy ruudusta d8 ruutuun c7" (Vasir moves from square d8 to square c7) Esim. Rh5 - f6 tark. "Ratsu siirtyy ruudusta h5 ruutuun f6" (Asb/Knight moves from squre h5 to square f6) Esim. Th1 - g1 tark. "Torni siirtyy ruudusta h1 ruutuun g1" (Rukh/Rook moves from squre h1 to square g1)

Sotilaan siirrot (pawn or baidaq moves) pelkkä ruutunumero riittää (only the squares or noted) Esim. 1.e2 - e3 tark. "valkea sotilas siirtyy ruudusta e2 ruutuun e3" (a white baidaq moves from squre e2 to square e3) 1. - g7 - g6 tark . "musta sotilas siirtyy ruudusta g7 ruutuun g6 (a black baidaq moves from square g7 to square g6

x - tark. lyöntiä (takes) - esim. 1. Th1 x Rh5 (a white rukh at h1 takes the black asb at h5)

Esimerkkipeli (Example game) - vanhin muistiin merkittynä säilynyt shatranj-peli 900-luvulta (the oldest recorded game of shatranj from the 900 AD)

1. g2 - g3 g7 - g6 2. g3 - g4 f7 - f6 3. e2 - e3 e7 - e6 4. Rg1 - e2 d7 - d6 5. Th1 - g1 c7 - c6 6. f2 - f3 b7 - b6 7. f3 - f4 a7 - a6




8. f4 - f5 g6 x f5 (black pawn g6 takes the white pawn f5) 9. g4 x f5 e6 x f5 10. Lf1 - h3 Rg8 - e7 (the black pawn at f5 is thus protected by the horse) 11. Tg1 - f1 Th8 - g8 12. Re2 - g3 Tg8 - g5 13. Lh3 x f5 h7 - h6 14. Lf5 - h3 Rb8 - d7 15. d2 - d3 d6 - d5 16. c2 - c3 Vd8 - c7 17. b2 - b3 Ta8 - a7 18. c3 - c4 Lf8 - d6 (a totally legal move of Fil in Classical Shatranj) 19. Rb1 - c3 Lc8 - e6 20. c4 xd5 c6 x d5 21. d3 - d4 Ld6 - f8 22. Tf1 - f2 Vc7 - d6 23. b3 - b4 Ta7 - c7 24. Ke1 - d2 b6 - b5 25. Lc1 - a3 Rd7 - b6 26. La3 - c5 Re7 - c6 27. a2 - a3 Ke8 - f7 28. Vd1 - c2 Le6 - c4 29. Ta1 - f1 Tg5 - g6 30. Rg3 - h5 Kf7 - e8 31. Rh5 x f6+ (check!) Ke8 - d8 32. Rf6 x d5 Tc7 - b7



White has played better and now forces a checkmate with the combination of three moves:

33. Tf2 x f8+ Kd8 - d7 34. Lh3 - f5+ Kd7 - e6 35. Rd5 - f4 ja matti! (checkmate: Black King is captured!)

5 kommenttia:

Patzerovicz kirjoitti...

Lisähuomoita nappuloiden liikkeistä arabialaisessa shakissa: tornin, ratsun ja sotilaan liikkeet samat kuin nykyshakissa. Visiiri sen sijaan on "tynkälähetti" eli pystyy siirtymään vain yhden askeleen vinoittain omanvärisella diagonaalillaan. Norsu eli lähetti siirtyy diagonaalillaan joka kolmanteen ruutuun ja voi loikkia muiden nappuloiden yli ratsun tapaan. Sotilaat siirtyvät vain yhden askeleen kerrallaan eli ei ole kaksoisaskelta eikä ohestalyöntiä. Viimeiselle ruudulle yltäessään sotilas korottuu visiiriksi. Linnoitussääntöä arabialaisessa shakissa ei ole. Pelin kulku on huomattavasti hitaampaa kuin nykyshakissa, eikä arabialaista shakkia kannata kokeilla pikapelinä vaan vähintään 15 + 15 minuuutin miettimisajoin!

Anonyymi kirjoitti...

Kyllähän mustan kuningas on vielä yhden siirron päästä matista.

Anonyymi kirjoitti...

Varmaan totta ettei tuota peliä kannata blixtata... Voi olla jokseenkin turhauttavaa voittoasemassa ajaa juuri korotetulla visiirillä takaa siksakilla sipsuttaen laudan toisessa laidassa sijaitsevaa norsua loppupelin viime tiimellyksessä.

Jyrki Heikkinen kirjoitti...

"Norsu siirtyy diagonaalillaan joka kolmanteen ruutuun."

Eikö kuitenkin joka toiseen viistorivin ruutuun?

"Mustan kuningas on vielä yhden siirron päässä matista."

Kyllä tuossa loppuasemassa on matti: (lähetin näköinen) norsu c5-ruudussa pitää e7-ruudun.

Anonyymi kirjoitti...

Arabialaisessa shakissa on muuten matinteon lisäksi kaksi muutakin tapaa voittaa:
1) kuninkaan "riisuminen" eli jos onnistut lyömään vastustajalta kaikki muut nappulaat (lukuunottamatta kuningasta, jota ei voi lyödä) ja sinulle itsellesi jää kuninkaan lisäksi muita nappuloita, niin voitat.
2) patti on mattiin verrattava: jos onnistut patittamaan vastustajan kuninkaan, niin se katsotaan voitoksi sinulle.

Lähetä kommentti